Co zrobić, kiedy firma transportowa zgubi Twoje rzeczy?

Transport mebli czy innego rodzaju przedmiotów przez firmę transportową zawsze wiąże się z ryzykiem, że w czasie transportu coś ulegnie uszkodzeniu. Możliwe są również jeszcze gorsze scenariusze: firma może nasze rzeczy po prostu zgubić. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Na co możemy liczyć jako klienci?

Ryzyko nie tylko dla klienta

Z prowadzeniem działalności transportowej zawsze związane jest ryzyko uszkodzenia, a nawet utraty wysyłki. Takie szkody mogą skutkować nawet koniecznością wypłaty odszkodowania dla klienta. Co więcej, kwota zobowiązania może dochodzić do naprawdę gigantycznych sum. Na szczęście, takie sytuacje nie zdarzają się zbyt często. Powszechniej występującym problemem są natomiast opóźnienia w trakcie dostawy. Tutaj trzeba wyraźnie powiedzieć: to również przynosi widmo konsekwencji finansowych dla przewoźnika.

Prawo przewozowe

W tym wypadku interesuje nas przede wszystkim art. 65 ust. 1. prawa przewozowego. Mówi on o tym, że przewoźnik jest odpowiedzialny nie tylko za opóźnienie dostarczenia przesyłki, ale również jej zgubienie czy uszkodzenie. Ciekawym jest jednak fakt, że jeśli chodzi o opóźnienie, to przepis ten nie definiuje dokładnie tego pojęcia.

Aby w ogóle móc dochodzić swoich praw w przypadku problematycznego transportu, należy mieć podpisaną umowę z przewoźnikiem. Jest to warunek podstawowy, bez którego nie będziemy mieli najmniejszych nawet podstaw prawnych, ale gdziekolwiek interweniować. Podpisany przez obie strony dokument to najważniejsza rzecz, której trzeba dopilnować, decydując się na współpracę z firmą transportową.

Reklamacja

Jeżeli nasze rzeczy zostały przez firmę transportową zgubione, przysługuje nam prawo reklamacji (tak samo w przypadku uszkodzenia czy opóźnienia transportu). Mamy na to aż dwanaście miesięcy od dnia, kiedy firma zgłosiła nam fakt zagubienia transportu. Reklamację zawsze składamy na piśmie. Dobrym rozwiązaniem jest również poproszenie pracownika firmy, który przyjmuje reklamację, aby także pisemnie potwierdził nam ten fakt. W takim piśmie zawarte muszą zostać:

  • nasze dokładne dane;
  • dane firmy;
  • opis usługi;
  • uzasadnienie reklamacji.

Możemy także dołączyć od razu wysokość kwoty odszkodowania, którego domagamy się od firmy. Podpisując umowę z firmą transportową, warto wprowadzić do niej zapis o wysokości odszkodowania w przypadku zgubienia transportowanych rzeczy. Znacznie ułatwi nam to dochodzenie swoich praw.

Wysokość odszkodowania

Jeżeli zostało to określone w umowie, sprawa jest naprawdę prosta. Gorzej, jeśli o tym nie pomyśleliśmy. W tym wypadku przysługuje nam aż pięćdziesięciokroć opłaty, którą pobrała od nas firma transportowa za wykonanie usługi. Firmy, którym zależy na renomie i dobrej opinii, z pewnością nie będą robiły problemów przy wypłacie odszkodowania. Będą jednak i takie, z którymi trzeba będzie spotkać się na drodze sądowej. W tym wypadku trzeba liczyć się z ciągnącymi się nawet latami procesem cywilnym. Jeżeli jednak sprawę sąd rozstrzygnie po naszej myśli, otrzymamy odszkodowanie, a firma będzie musiała opłacić również koszta sądowe.