Przeprowadzka w Warszawie - o jakich formalnościach nie można zapomnieć

 Przeprowadzka w Warszawie – o jakich formalnościach nie można zapomnieć

Przeprowadzki bywają bardzo stresującym wydarzeniem. Z reguły jesteśmy tak skupieni na skapowaniu i przewiezieniu rzeczy do nowego loku, że zapominamy o jednej ważnej kwestii. A mianowicie o formalnościach. O czym musimy pamiętać, zmieniając miejsce zamieszkania?

Wymeldowanie ze starego mieszkania i zameldowanie w nowym miejscu

Jeżeli byliśmy zameldowani w starym mieszkaniu, to musimy się z niego wymeldować. Dzięki temu nie będziemy już musieli płacić rachunków w poprzednim miejscu. Tym samym należy zameldować się w nowym domu. Można tego dokonać podczas wizyty w urzędzie bądź za pomocą internetu. Wypełniamy wtedy wniosek online i przesyłamy go drogą elektroniczną. Automatycznie wymagane będzie od nas podanie nowego adresu zamieszkania. Podczas meldowania się w nowym mieszkaniu wymagane od nas będzie przedstawienie następujących dokumentów: akt własności posiadanej nieruchomości lub umowa najmu. Rodzice powinni pamiętać, że zmieniając adres, muszą mieć przy sobie skrócony akt urodzenia dzieci.

Wprowadzenie zmian w dokumentach

Sprawne przeprowadzki w Warszawie oraz na terenie całego kraju wymagają również wprowadzenia zmian w niektórych dokumentach. Jeszcze kilka lat temu musielibyśmy wymieniać dowód osobisty. Obecnie dowód potwierdzający naszą tożsamość nie zawiera informacji o adresie, więc ten kłopot mamy już z głowy. Musimy natomiast wymienić prawo jazdy. Będzie nas to kosztowało około 100 zł. Wypełniając wniosek, trzeba również pamiętać o dołączeniu zdjęcia. Wymagane są także: ksero poprzedniego prawa jazdy, dowód wpłaty oraz potwierdzenie nowego zameldowania. Właściciele samochodów powinni także zaktualizować dane w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. W tym przypadku należy przedstawić urzędnikowi zaświadczenie o aktualnym przeglądzie technicznym, polisę OC oraz dowód osobisty bądź inny dokument potwierdzający naszą tożsamość, na przykład paszport.

Dane bankowe oraz umowy

Kolejną ważną kwestią przy zmianie miejsca zamieszkania jest zaktualizowanie danych w bankach oraz towarzystwach ubezpieczeniowych. Jeśli tego nie zrobimy, cała nasza poufna korespondencja będzie trafiała w ręce nowych lokatorów. To samo dotyczy wszystkich umów, jakie wymagały od nas podania adresu zamieszkania.

Wypowiedzenie umowy najmu

Wyprowadzka z wynajmowanego mieszkania wymaga od nas wcześniejszego zawiadomienia właścicieli apartamentu. Praktycznie każda umowa zawiera informację o okresie wypowiedzenia. Jeśli spóźnimy się z wypowiedzeniem, to będziemy zmuszeni dodatkowo płacić czynsz za kolejny miesiąc, a to na pewno nie będzie tania przeprowadzka. Oprócz tego należy również rozwiązać umowy z dostawcami mediów, na przykład internetu. To pozwoli nam uniknąć niepotrzebnych dodatkowych kosztów.

Dane w urzędzie skarbowym

Zmiana adresu wpływa również na zmiany w urzędzie skarbowym. Każdy podatnik zobowiązany jest podać nowy adres zameldowania w ciągu 7 dni od przeprowadzki. W takiej sytuacji należy wypełnić specjalny formularz NIP-3. Jeżeli wyprowadziliśmy się do nowego miasta, to czeka nas zmiana urzędu skarbowego.